Enguany la campanya de la Diputació es basa en donar a conèixer els drets dels consumidors en els serveis bancaris.
Durant l'any 2021, els sectors econòmics que han acumulat més reclamacions dels consumidors de la demarcació de Barcelona han estat les telecomunicacions, el subministrament elèctric i els serveis financers. En l’àmbit del sector bancari, que és en el que se centra enguany la campanya, gran part de l'augment experimentat en les reclamacions rebudes pels serveis públics de consum locals han estat relatives a targetes o a comptes i dipòsits, de l'altra. Tot i això, els préstecs hipotecaris segueixen sent el motiu principal de les reclamacions rebudes.
Pel que fa a l'ús de targetes, l'increment més significatiu de reclamacions ha estat relacionat amb operacions fraudulentes derivades del comerç electrònic, que han pogut créixer per l'impacte de la pandèmia de Covid-19, així com amb la contractació de targetes 'revolving'. Un altre aspecte a destacar és el nombre de queixes tramitades per persones vulnerables o en risc real d’exclusió financera respecte les seves relacions amb les entitats bancàries, com ara el tancament d’oficines, les limitacions de l’horari de retirada de diners en efectiu per finestreta o pel pagament de rebuts i, especialment, l’increment del preu de les comissions.
Tenint en compte aquesta problemàtica, les accions del Dia Mundial del Consumidor 2022 van orientades cap a una campanya comunicativa per explicar quins són els drets de les persones usuàries dels serveis bancaris, amb l'objectiu de contribuir a la prevenció de conflictes i fomentar actituds de consum conscient i responsable, des del convenciment de que la informació i el coneixement són la millor eina per assolir aquest objectiu.
Pots consultar tota la informació relacionada amb els drets del consumidor al díptic informatiu adjunt a aquesta notícia.
Aprofitant aquesta diada, recordem el servei que des de l'Ajuntament oferim als veïns i veïnes: l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor
L'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC) és un servei gratuït d’informació, ajuda i orientació que realitza l’Ajuntament, destinat a les persones consumidores i usuàries perquè puguin exercir els seus drets bàsics per mitjà de la informació prèvia, l'assessorament i la recepció de reclamacions en temes de consum.
Els serveis que l'OMIC ofereix són:
Mitjançant la Diputació de Barcelona i per mitjà de la Xarxa Local de Consum, es treballa coordinadament amb el nostre Ajuntament, amb la visita bimensual de la seva Unitat Mòbil d’Informació al Consumidor, per tal que els ciutadans que ho desitgin puguin realitzar les consultes relacionades amb l’àmbit dels drets dels consumidors (telefonia, subministraments bàsics, compra-venda de vehicles, serveis postvenda, compres en establiments, viatges, serveis diversos,...), segons el programa de suport de les polítiques de consum de la Diputació de Barcelona al que Vilanova del Vallès està adherit.
Gràcies al suport de la Diputació de Barcelona, l'Ajuntament pot oferir serveis de qualitat en defensa dels drets de la ciutadania en l´àmbit de consum.
Oficina Municipal d'Informació al Consumidor 1a planta - Ajuntament 938 459 277